środa, 16 lipca 2014

Perspektywa w malarstwie

    Temat ten przedstawiam na swoim blogu na prośbę artystów amatorów ze Stowarzyszenia Wło- Art. Głównym celem jest- przypomnienie podstawowych wiadomości z zakresu malarstwa w ramach cyklicznego szkolenia oraz samokształcenia członków Stowarzyszenia.
... a, że byłam nauczycielem - nauczanie i przekazywanie wiedzy jest  moją
                                                                drugą naturą ...

    Perspektywa ( z łac.-perspicere ) znaczy tyle co- przebijać wzrokiem, patrzeć
na wskroś.Chodzi głównie o to , by przy przedstawianiu ,, bryły " ( przedmiotu trójwymiarowego) na płaszczyźnie- przestrzegać określonych zasad, by uzyskać złudzenie głębi i przestrzeni.
   Wyróżnia się perspektywę zbieżną, zwaną środkową lub malarską czy linearną. Perspektywa ta polega na pozornym zmniejszaniu się przedmiotów lub osób w miarę oddalania się od oka oraz pozorna zbieżność w kierunku horyzontu wszelkich linii równoległych w głąb obrazu.
   Horyzont - to linia, wzdłuż której niebo pozornie styka się z powierzchnią ziemi. Położenie tej linii zmienia się przy zmianie wysokości naszych oczu.
W związku z tym mówimy o perspektywie ,,żabiej", ,,sufitowej", oraz ,,z lotu ptaka".

       Położenie linii horyzontu w zależności od wysokości, na jakiej znajdują się oczy obserwatora.

   Punkt zbieżności - to punkt, w którym spotykają się wszystkie linie w rzeczywistości równoległe do siebie, ale biegnące w głąb obrazu.


          Zdjęcia rysunków pochodzą z podręcznika do rysunku zawodowego dla szkół odzieżowych.
 
Inną możliwością uzyskania głębi jest perspektywa barwna oraz powietrzna.
   Perspektywa barwna polega na wykorzystaniu w kompozycji malarskiej zjawiska, w którym złudzenie głębi uzyskuje się przez różne kolory np. barwy
,,ciepłe" takie jak: czerwień,oranż czy żółcień wydają się przybliżać do nas,
natomiast ,,zimne" - jak np. błękit - cofają się w głąb obrazu.
   Perspektywa powietrzna - polega na tym, że z dużej odległości przedmioty nie tylko maleją, ale zmieniają także kolor pod wpływem ,,atmosfery" na szaroniebieską tonację. 

   Dla celów instruktażowych posłużę się tu zdjęciami obrazów własnych.
   













                   

                 
                                   
Rzadziej stosowanaperspektywa symultaniczna- uwidacznia przedmioty jednocześnie z kilku stron. Stosowana była głównie przez kubistów.

Więcej można dowiedzieć się o perspektywie w malarstwie, z wielu pozycji
z zakresu malarstwa i sztuki oraz (w przystępnej formie) z podręcznika: Rysunek Zawodowy dla szkół odzieżowych.

3 komentarze:

  1. Tematyka zawarta w tym poście cieszy się dużym zainteresowaniem. Ta strona jest często odwiedzana, na co wskazuje statystyka mojego blogu. Dziękuję - i zapraszam. Popularna jest też tematyka dotycząca sztuki sakralnej oraz malarstwa akrylowego o czym wcześniej pisałam. Często moi Goście te strony odwiedzają.
    Dziękuję Wszystkim moim Gościom !!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawie to opisałaś Irenko. Pięknie przedstawiłaś na Swoich pracach.... Przydadzą mi się te wiadomości :)
    Kaśka z Barw Tęczy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję Kasiu za miłe słowa. Cieszę się, że tematyka ta , również Tobie przyda się w pracy twórczej.Będę szczęśliwa, jeśli więcej osób z grupy BARWY TĘCZY będzie zaglądać do mojego bloga - zapraszam i ciepło pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń